--------------------------------------------------------------------------------
עיצוב - סוכה בסגנון עדכני
הסוכה מעוצבת באופן טבעי כסביבה ירוקה. הורים כילדים, עוסקים בסחיבת קורות וענפים ובשיחזור קישוטים הזכורים משנים קודמות, כמיטב המסורת.
--------------------------------------------------------------------------------
יחד עם זאת, יש מקום לחשיבה חדשה בהשקעה יצירתית ומשותפת.
חלק משמעותי בשמחת ההקמה של הסוכה צריך כיום לתפוש הנושא האקולוגי: כל התהליך,החל באיסוף החומרים לעמודי השלד ועד בחירת חומרי הצביעה והקישוטים - דורש ריענון בסעיפי מיחזור, היתכלות ויעילות.
[מיב"א -המרכז הישראלי לבניה אקולוגית]
כיסוד ראשון,
בחג הידידותי לטבע יש לחדול מהמנהג הפוגע בטבע - השחתת העצים בסביבת המגורים והחיתוך הבלתי מבוקר של ענפיהם.
להקמת השלד ניתן להשתמש בצינורות אלומיניום, קלים לחיתוך ולמדידה, בהתאם לגודל המבנה, שיכיל מושבים כמספרם של יושבי הסוכה, שהרי המרחב הוא קומפקטי בכל קנה מידה.
--------------------------------------------------------------------------------
סוכה קיבוצית או מותאמת למשפחה מורחבת, ראוי לעצב בצורה המרחיבה את החלל, כגון משושה או מתומן. הזוויות מוסיפות נופך מיוחד למראה המהוקצע, ומגדילות את השטח היצירתי של עיטורי השרשרות והאריגים. בתיחכום מעניין אפשר לפרוץ "מתוך הקופסה" לצורות מודרניות, למשל במצולעים שוני אורך, בלי לשבש את הרושם הרחב של המיתחם.
--------------------------------------------------------------------------------
פתח הסוכה הרחב, הוא הסימן הראשון של הזיקה לפתיחות העומדת בבסיס החג. לסוכה המוקמת בחצר נוסיף עוד פתח בכיוון החוצה. אם המיקום גבוה, כגג או מרפסת גדולה של בית קומתי, רצוי להשתמש בפתחים נוספים מתוך הדירה, כדי לא לבלום את התנועה חוצה ופנימה. עצם רעיון הסוכה מקורו בהווי הדינאמי של בני ישראל כשבטי נוודים, טרם הגעתם לארץ. לכן הקו המנחה הוא להימנע מהרושם של בית סגור ומפיתרונות של קבע, שלא לחרוג מהארעיות, בנילווה לטעם החופש!
--------------------------------------------------------------------------------
"מה נאוה סוכתי בחג הסוכות" כותב עגנון באחד מסיפוריו*. אכן, טוב לאמץ את התיאור הפאסטורלי לעיצוב הסוכה. הערכים המרכזיים של החג - יופי, שמחה ואהבה נובעים מראיית העולם כמקום טוב לחיות בו, בכל אתר על פני האדמה (בפרט מרחב החוץ, המיוצג בסוכה).
--------------------------------------------------------------------------------
בסוכה המסורתית - סכך כפות תמר שימש לסינון האור הלוהט ביום ובלי לחסום את הצפייה בכוכבים בלילה. כיום התודעה האקולוגית מחייבת שימוש בחומר מתכלה ונגיש למיחזור, למשל מקלעת סיבים או קני במבוק, הפרושה כרשת חדירה.
בתוך הסוכה - טוב להציג שפע אך לא גודש. הססגוניות מגבירה את השמחה. תנועת הסרטים, כדורי הפנסים (או קופסאות נייר מכוכבות) והזרים המשתלשלים מן התיקרה, מעוררים התרגשות מתמשכת. זה המקום שבו ניתן לעשות את המעבר מתחושת ה"דז'ה- וו" המוכרת, אל פתרונות קינטיים חדישים, בשילוב תחבולות אופטיות על פי סגנון התעתועים של ואסארלי או מפזרי האור של מוהלי-נאג'י.
--------------------------------------------------------------------------------
הפיסול הנע מתכתב להפליא עם הערך הגמיש של החג - מגורי ארעי, מעברים ושינויים, ללא התלות בחסות המגוננת של הבית.
הסוכה היא המרחב החי, המרענן, הממוקם בין הקבע לטבע, ובו האדם צריך "להסתדר",
כמעין רובינזון קרוזו, למשך שבוע ימים.
--------------------------------------------------------------------------------
לכך נוסף הגורם החברתי - קיום הארוחות עם המשפחה ובין חברים, ללא משוא פנים. העיצוב ההולם לישיבה בחברותא מסוג זה יתבטא בעקרון השולחן העגול, אם בטבעת שולחנות הערוכים בחצי גורן (אולי אף סביב גזע במרכז - במקרה של חצר רחבה), ואם במבנה אליפטי או עגול ליושבי המרפסות. החג משוחרר מתפריט מחייב, כיאה לחשיבה האנטי-מימסדית שעליה הוא מושתת, עוד מהמקורות. עם זאת, עריכה והגשה חגיגית בשילוב קערות פרי וירק היא חלק בלתי נפרד מהארוע, בזיקה לחזון החקלאי (בשלב ההתיישבות בארץ המובטחת). קנקני שמן זית, תבות נצרים שבתוכן רימונים, בפינות או במרכז יהוו תיזכורת לשבעת המינים ול"חג האסיף" - שמו השני של החג.
--------------------------------------------------------------------------------
עיצוב ריצפת הסוכה - אדמה, מחצלת, שטיחים מצמר כבשים גולמי או מצע עלים ריחניים - ישלימו את המראה הטבעי. גורם עדכני שמתאים לרוח החג יתבטא בעיצוב מיכלי אשפה מיתכלים תוך הפרדה לסוגיהם האקולוגיים. עיטור המיכלים בשרשרות וקישוטים נוצצים ימחיש את שילובם האינטגרלי בהווית הסוכה; ציור או הדבקה של תמונת יערות הגשם על דפנות המיכל, ישרתו בו-זמנית הן את ההבנה של חשיבות שימור הטבע והן את מגמת החג, שמעודד הדדיות בין האדם למרחב.
www.cavim.co.il
עיצוב - סוכה בסגנון עדכני
הסוכה מעוצבת באופן טבעי כסביבה ירוקה. הורים כילדים, עוסקים בסחיבת קורות וענפים ובשיחזור קישוטים הזכורים משנים קודמות, כמיטב המסורת.
--------------------------------------------------------------------------------
יחד עם זאת, יש מקום לחשיבה חדשה בהשקעה יצירתית ומשותפת.
חלק משמעותי בשמחת ההקמה של הסוכה צריך כיום לתפוש הנושא האקולוגי: כל התהליך,החל באיסוף החומרים לעמודי השלד ועד בחירת חומרי הצביעה והקישוטים - דורש ריענון בסעיפי מיחזור, היתכלות ויעילות.
[מיב"א -המרכז הישראלי לבניה אקולוגית]
כיסוד ראשון,
בחג הידידותי לטבע יש לחדול מהמנהג הפוגע בטבע - השחתת העצים בסביבת המגורים והחיתוך הבלתי מבוקר של ענפיהם.
להקמת השלד ניתן להשתמש בצינורות אלומיניום, קלים לחיתוך ולמדידה, בהתאם לגודל המבנה, שיכיל מושבים כמספרם של יושבי הסוכה, שהרי המרחב הוא קומפקטי בכל קנה מידה.
--------------------------------------------------------------------------------
סוכה קיבוצית או מותאמת למשפחה מורחבת, ראוי לעצב בצורה המרחיבה את החלל, כגון משושה או מתומן. הזוויות מוסיפות נופך מיוחד למראה המהוקצע, ומגדילות את השטח היצירתי של עיטורי השרשרות והאריגים. בתיחכום מעניין אפשר לפרוץ "מתוך הקופסה" לצורות מודרניות, למשל במצולעים שוני אורך, בלי לשבש את הרושם הרחב של המיתחם.
--------------------------------------------------------------------------------
פתח הסוכה הרחב, הוא הסימן הראשון של הזיקה לפתיחות העומדת בבסיס החג. לסוכה המוקמת בחצר נוסיף עוד פתח בכיוון החוצה. אם המיקום גבוה, כגג או מרפסת גדולה של בית קומתי, רצוי להשתמש בפתחים נוספים מתוך הדירה, כדי לא לבלום את התנועה חוצה ופנימה. עצם רעיון הסוכה מקורו בהווי הדינאמי של בני ישראל כשבטי נוודים, טרם הגעתם לארץ. לכן הקו המנחה הוא להימנע מהרושם של בית סגור ומפיתרונות של קבע, שלא לחרוג מהארעיות, בנילווה לטעם החופש!
--------------------------------------------------------------------------------
"מה נאוה סוכתי בחג הסוכות" כותב עגנון באחד מסיפוריו*. אכן, טוב לאמץ את התיאור הפאסטורלי לעיצוב הסוכה. הערכים המרכזיים של החג - יופי, שמחה ואהבה נובעים מראיית העולם כמקום טוב לחיות בו, בכל אתר על פני האדמה (בפרט מרחב החוץ, המיוצג בסוכה).
--------------------------------------------------------------------------------
בסוכה המסורתית - סכך כפות תמר שימש לסינון האור הלוהט ביום ובלי לחסום את הצפייה בכוכבים בלילה. כיום התודעה האקולוגית מחייבת שימוש בחומר מתכלה ונגיש למיחזור, למשל מקלעת סיבים או קני במבוק, הפרושה כרשת חדירה.
בתוך הסוכה - טוב להציג שפע אך לא גודש. הססגוניות מגבירה את השמחה. תנועת הסרטים, כדורי הפנסים (או קופסאות נייר מכוכבות) והזרים המשתלשלים מן התיקרה, מעוררים התרגשות מתמשכת. זה המקום שבו ניתן לעשות את המעבר מתחושת ה"דז'ה- וו" המוכרת, אל פתרונות קינטיים חדישים, בשילוב תחבולות אופטיות על פי סגנון התעתועים של ואסארלי או מפזרי האור של מוהלי-נאג'י.
--------------------------------------------------------------------------------
הפיסול הנע מתכתב להפליא עם הערך הגמיש של החג - מגורי ארעי, מעברים ושינויים, ללא התלות בחסות המגוננת של הבית.
הסוכה היא המרחב החי, המרענן, הממוקם בין הקבע לטבע, ובו האדם צריך "להסתדר",
כמעין רובינזון קרוזו, למשך שבוע ימים.
--------------------------------------------------------------------------------
לכך נוסף הגורם החברתי - קיום הארוחות עם המשפחה ובין חברים, ללא משוא פנים. העיצוב ההולם לישיבה בחברותא מסוג זה יתבטא בעקרון השולחן העגול, אם בטבעת שולחנות הערוכים בחצי גורן (אולי אף סביב גזע במרכז - במקרה של חצר רחבה), ואם במבנה אליפטי או עגול ליושבי המרפסות. החג משוחרר מתפריט מחייב, כיאה לחשיבה האנטי-מימסדית שעליה הוא מושתת, עוד מהמקורות. עם זאת, עריכה והגשה חגיגית בשילוב קערות פרי וירק היא חלק בלתי נפרד מהארוע, בזיקה לחזון החקלאי (בשלב ההתיישבות בארץ המובטחת). קנקני שמן זית, תבות נצרים שבתוכן רימונים, בפינות או במרכז יהוו תיזכורת לשבעת המינים ול"חג האסיף" - שמו השני של החג.
--------------------------------------------------------------------------------
עיצוב ריצפת הסוכה - אדמה, מחצלת, שטיחים מצמר כבשים גולמי או מצע עלים ריחניים - ישלימו את המראה הטבעי. גורם עדכני שמתאים לרוח החג יתבטא בעיצוב מיכלי אשפה מיתכלים תוך הפרדה לסוגיהם האקולוגיים. עיטור המיכלים בשרשרות וקישוטים נוצצים ימחיש את שילובם האינטגרלי בהווית הסוכה; ציור או הדבקה של תמונת יערות הגשם על דפנות המיכל, ישרתו בו-זמנית הן את ההבנה של חשיבות שימור הטבע והן את מגמת החג, שמעודד הדדיות בין האדם למרחב.
www.cavim.co.il
מורה, מעצב , תואר ראשון בעיצוב , לומד לתואר שני
עבוד במכון קווים לעיצוב פנים ואדריכלות
http://www.cavim.co.il/
עבוד במכון קווים לעיצוב פנים ואדריכלות
http://www.cavim.co.il/